Blog

INTEGRÁCIÓ! Minek és főleg Kinek az árán?

Tisztázzuk le az elején:

Én nem valami ellen, hanem valakiért emelem fel a hangom!

A többségért! Azokért, akiknek nap, mint nap el kell szenvedni egy beilleszkedési problémával küzdő társuk öntörvényű viselkedését.

Nem jó ez senkinek, de nem meri vagy nem tudja senki felemelni a hangját.

Pedig muszáj!

Nem szenvedhet 20-25 gyerkőc azért, mert az osztályába, csoportjába olyan társ került, aki speciális nevelést igényel! Ám ennek nincsenek meg a feltételei!

Hiszen heti 1-2 külön foglalkozás nem oldja meg azt a maradék 23-26 órát, amit viszont közösségben kell eltöltenie.

Nem jó ez sem a speciális nevelést igénylő gyerkőcnek, sem a többieknek.

A minap hallottam egy 3. osztályos gyermektől, ahol szeptember óta van egy új, magatartásproblémákkal küzdő osztálytárs:

„Én nem szeretek és nem is akarok nyelvtant tanulni. Fogadjatok el olyannak, amilyen vagyok!”

Talán hallotta már ezt a mondatot?!

Mit mondasz ilyenkor? Hiszen tőle is azt várják el minden nap, hogy a rendetlenkedő, hangoskodó, másokat piszkáló, ám igazából érzékeny társának minden érzelmi ingadozását fogadja el. Mert Ő ilyen!

Veszélyes vizekre tévedtünk…

Mert a gyermekek igazságérzete óriási.

Egyet megtanultam a sport kapcsán: ha egy jobb játékost játszatunk egy gyengébbel, akkor lehet, hogy a gyengébb fejlődik, de a jobb játékosnak a tudásszintje egyértelműen romlik!

Senkinek nincs joga arra, hogy más vagy mások kárára fejlődjön!

Bár azért hozzáteszem: még nem láttam magatartásproblémás gyerkőcöt fejlődni egy ilyen integrációban. De azt igen, hogy sok gyermek a csoportból átveszi az Ő elfogadhatatlan viselkedését.

Tehát felteszem még egyszer a kérdést:

Integráció, de minek és főleg Kinek az árán?

Szeretném leszögezni:

Ha látnám a fejlődést azokon a gyerkőcökön, akik magatartásproblémájuk miatt speciális képzésre szorulnak és integrált oktatásban részesülnek, akkor egy szavam sem lenne! De ez az Ő érdeküket sem szolgálja.

Ne hazudjunk! Legalább magunknak ne!

Az ilyen magatartásproblémával küzdő gyerkőcök sem kapják meg így a megfelelő módú és idejű fejlesztést!

Hiszitek vagy sem, ez a cikk az Ő érdekükben is íródott!

Mert nem jó ez senkinek!

A speciális fejlesztést igénylő gyerkőcök nem fejlődnek megfelelően, a többiek pedig nem tudnak kibontakozni.

Mert 1 pedagógus / 1 tanóra, az nem megoldás.

És igen, valakinek muszáj kiállni a többiekért!

Az elmúlt fél évben túl sok szülő keresett meg azzal a kérdéssel, hogy mit tehetnek, ha a megkérdezésük nélkül egyik napról a másikra felvesznek az osztályba, csoportba egy magatartásproblémákkal küzdő gyerkőcöt? Hogyan készüljenek fel? Hogyan készítsék fel gyermekeiket? Mennyi idő van erre? Mikor tájékoztatják a szülőket?

Netán előre megkérdeznék Őket és egy demokratikus világban esetleg szavazhatnának róla?

De a legrosszabb esetben is legalább tájékoztassák a szülőket és adjanak elég időt, hogy gyermekeiket felkészíthessék.

Mert fel kell!

Mert a gyerkőcök igazságérzete óriási, tiszta és sérthetetlen!

Nem érti, hogy az egyik bekiabálhat, dühönghet, káromkodhat, toporzékolhat, másoknak pedig mindig, minden szabályt be kell tartani!

Sérül az igazságérzetük!

Főleg, ha az Ő – ehhez képest apró – csíntevését szankció követi!

Láttam már, hogy ez a frusztrált helyzet nagyfokú tanulási visszaeséshez vezetett, vagy esetleg alvási problémák jelentkeztek az amúgy kitűnő tanulóknál.

Nem csoda! Hiszen nem értik a helyzetet! Gyermekekről van szó!

Valljuk be őszintén: még mi sem értjük, hogy valójában mi a helyzet?!

Mert, ha betegség, akkor gyógyítsuk meg, ha probléma, akkor oldjuk meg!

Nem tartom elégségesnek, hogy adunk egy kódot, de nem mondjuk meg a megoldást. Mert megoldás mindig van, ha elég elszántak vagyunk, hogy megtaláljuk.

De kérek mindenkit!

Ne mások kárára!

Én valamiért (és valakiért) akarok harcolni, nem valami (és valaki) ellen:

-Hatékony és megfelelő mértékű, ill. módszerű fejlesztést a problémákkal küzdő gyerkőcöknek!

-Hatékony és zavartalan fejlődési lehetőséget a többieknek!

A gyermekekért és az ő jövőjükért!

Üdvözlettel: Gyerkőcökkel Suttogó